Verandermanagement voor consultants
Training verandermanagement voor consultants
Veel consultants van technologiebedrijven helpen de klanten met het implementeren van nieuwe applicaties, dashboards en andere oplossingen. Vaak ligt daarbij de primaire focus op de technologie en het wijzigen van (business) processen, terwijl de menselijke kant van de verandering onderbelicht blijft. Met alle gevolgen van dien.
Enkele uitdagingen waar consultants tegenaan lopen zijn:
• Gebrek aan draagvlak: De medewerkers die met de oplossingen moeten werken zien weinig tot zelfs niets in de nieuwe oplossing en hebben dit van hogerhand opgelegd gekregen. Hoe krijg je deze medewerkers toch mee in de verandering?
• Angst voor verandering: Bij veranderingsprocessen is er altijd sprake van spanning en angst. Hoe manage je dat op een goede manier en welke spanning voel je bij jezelf?
• Gebrek aan mandaat: Consultants die bezig zijn met de implementatie hebben niet altijd het mandaat om de geplande wijzigingen in goede banen te leiden. Welke positie neem je in tijdens het veranderproces?
Door je als consultants meer bewust te zijn van onder meer deze elementen ben je meer in staat om het veranderproces te managen en de implementatie van nieuwe oplossingen succesvol op te leveren.
Programma van de training:
Onderzoeken van de dynamiek
- Onderzoeken van het huidige relatiesysteem bij de klant.
- De drie elementen van een relatiesysteem
- Welke positie en invloed heb je?
Omgaan met ‘weerstand’
- Wat doet verandering met medewerkers?
- Hoe ga je om met ‘weerstand’ van medewerkers?
- Onderzoeken en managen van spanningen tijdens het veranderproces.
Monitoren van en bijsturen tijdens het veranderproces
- Hoe monitor je het veranderproces?
- Welke inteventies plan je op welk moment?
- In – en uitzoomen op elk moment.
- Drie soorten persona’s met elk hun eigen tempo van veranderen.
De praktijk
- Praktijkcases oefenen met een trainingsacteur
- Afsluiten dag met persoonlijke inzichten en het opstellen van een concreet en inspirerend actieplan
Voor wie is deze training?
De doelgroep voor deze training bestaat uit ICT-consultants en technisch specialisten die dagelijks nauw samenwerken met klanten tijdens veranderprocessen door het implementeren van nieuwe oplossingen.
Deze professionals zijn vaak gefocust op het technisch inhoudelijk deel van hun projecten. Hoewel de nieuwe oplossingen in hun ogen veel waarde kan bieden voor de klant, ontbreekt het vaak aan draagvlak binnen de organisatie en is er regelmatig sprake van weerstand bij de medewerkers van de klant.
De training is gericht op consultants die hun impact willen vergroten van de implementatie bij de klant en het veranderproces bij de klant optimaler willen managen.
Verbeter jouw ‘change management’ vaardigheden en verhoog je waarde bij de klant!
Werkwijze
In deze interactieve training word continu gewerkt met échte praktijkcases van de deelnemers zelf. Theorie staat niet centraal, maar dient als middel om direct in de praktijk te kunnen toepassen wat je leert. Dit maakt de training levendig en praktisch gericht. Een unieke toevoeging is de inzet van een trainingsacteur, waardoor situaties realistisch en uitdagend worden. Aan het einde van de training stel je persoonlijke actiepunten op, worden borgingsinterventies toegepast, en werk je aan een concreet en inspirerend actieplan. Zo ga je met nieuwe inzichten én een plan naar huis om direct aan de slag te gaan!
Benieuwd wat Nr. A trainingen voor jouw organisatie kan betekenen?
Alle trainingen zijn maatwerk, specifiek ontworpen naar de behoefte van de klant.
Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.